Είναι απίστευτα δύσκολο να ορίσουμε τι είναι η δημιουργικότητα… Αν το κάναμε στην περίπτωση του Cursor Design Studio και του Απόστολου Τσιοβάρα δεν θα καταφέρναμε να «δούμε» την καλλιτεχνική του πλευρά.
Στην περίπτωση του θα μπορούσα να πω ότι η δημιουργικότητα είναι λίγες λέξεις: Ποιότητα, Σεβασμός, Ιδέα, Ταλέντο, Θάρρος, Πάθος και Εξέλιξη.
Συνέντευξη – Παρουσίαση: Semis Petrakis
e-mail | Facebook
Το Cursor Design Studio ((ιδρύθηκε το 2002), με απόλυτη επιτυχία, παρουσιάζει μια μεγάλη γκάμα υπηρεσιών με απαράμιλλο αισθητικό αποτέλεσμα για την επικοινωνία επιχειρήσεων και προϊόντων στην εγχώρια και την παγκόσμια αγορά.
Παρακολουθώντας το τελικό αποτέλεσμα – αρκετά χρόνια – έχω να πω ότι ο Απόστολος Τσιοβάρας είναι ένα καλλιτέχνης που το μυαλό του «γεννάει» καθημερινά, με εντυπωσιάζει σε κάθε τι νέο που μας παρουσιάζει και ήθελα μέσα από τις ερωτήσεις μου, να μάθω περισσότερα γι’ αυτόν τον υπέροχο άνθρωπο.
Σέμης Πετράκης: Ποιο ήταν το ερέθισμα… οι πρώτες εικόνες, που πιστεύεις ότι ήταν αυτές που σε έκαναν να ξεκινήσεις.
Απόστολος Τσιοβάρας: Από πολύ μικρός ζωγράφιζα και στόχος μου ήταν να ακολουθήσω σπουδές στην Καλών Tεχνών. Μεγαλώνοντας ωστόσο συνειδητοποίησα ότι η επιχειρηματικότητα ήταν επίσης κάτι που με ενδιέφερε και με συνέπαιρνε. Κάπως έτσι αποφάσισα να ακολουθήσω έναν δρόμο όπου η τέχνη, η δημιουργία, το σχέδιο, η ζωγραφική και το επιχειρείν θα μπορούσαν να συμπορευτούν και αυτός ήταν ο χώρος της γραφιστικής και της οπτικής επικοινωνίας, στο οποίο εργάζομαι επαγγελματικά από το 1998.
Ο πατέρας μου βέβαια ήθελε να γίνω σχεδιαστής επίπλου αλλά νομίζω πως και αυτός σήμερα αισθάνεται δικαιωμένος από την επιλογή μου.
Θυμάσαι πως ξεκίνησες;
Αρχικά σχεδίαζα αφίσες για τα σχολικά party. Χειροποίητες αφίσες για τα rave party που κάναμε στο Λύκειο από το 1991. Όλα τα στοιχεία ήταν φτιαγμένα στο χέρι με μαρκαδοράκια, οι γραμματοσειρές, οι φιγούρες τα λογότυπα…
Ό,τι έχει καταφέρει ως σήμερα, που δεν είναι και λίγα, τα χρωστάς σε ένα μικρό συμβολάκι, δηλαδή στο cursor. Σε ταλαιπωρεί;
Όχι, δε με ταλαιπωρεί καθόλου. Αντιθέτως με βοηθά στο να είμαι δημιουργικός. Η γραφιστική για εμένα δεν είναι «δουλειά» με τη συμβατική έννοια του όρου. Είναι ένα ζωντανό και διαρκώς εξελισσόμενο πεδίο έμπνευσης και δημιουργίας. Είναι επίσης ένας χώρος έντονου προβληματισμού αλλά και μελέτης.
Πως προσεγγίζεις το κάθε προϊόν; Ποια στοιχεία επιλέγεις να αναδείξεις για τη σχεδίαση ενός λογότυπου; Με ποια μέσα θα το κάνεις; Με ποια χρώματα και ποια εικαστικά, σχεδιαστικά ή φωτογραφικά στοιχεία; Πρόκειται για έναν συγκερασμό πραγμάτων που ξεκινά από την έμπνευση και το ταλέντο του κάθε σχεδιαστή, ο οποίος καλείται να μεταφέρει ένα οπτικό μήνυμα, άμεσα, κατανοητά και αποτελεσματικά.
Πώς λειτουργεί η ιδέα στο κεφάλι σου; Έχεις πολλά και διάφορα projects που τρέχουν. Πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι να είσαι συγκεντρωμένος κάθε ώρα και στιγμή, στο κάθε ένα που έχει διαφορετικό ύφος, προφίλ ή τρόπο προσέγγισης;
Νομίζω ότι η συγκέντρωση χρειάζεται περισσότερο σε ότι αφορά στο τεχνικό κομμάτι, ενώ για το δημιουργικό, για τη σύλληψη της ιδέας δηλαδή, εγώ προσωπικά αφήνω το μυαλό μου να τρέξει. Παίρνω τον χρόνο μου, διαβάζω, μελετώ σχετικά με το αντικείμενο ή την επιχείρηση που θέλω να προβάλλω, εξετάζω το ιστορικό της αλλά και το ευρύτερο θεωρητικό πλαίσιο που μπορεί να συνοδεύει το αντικείμενο. Αν δηλαδή πρόκειται για μια συσκευασία κρασιού ή για έναν ελαιόλαδο θα μελετήσουμε τα γεωγραφικά χαρακτηριστικά της περιοχής, την ιστορία της αλλά και όλα εκείνα τα στοιχεία που ο πελάτης επιθυμεί να προβάλλει στοχεύοντας σε συγκεκριμένες αγορές. Άρα ένα κομμάτι είναι το εικαστικό και ένα δεύτερο αλληλένδετο, είναι το εμπορικό.
Από εκεί και πέρα και επειδή ο φόρτος της εργασίας και τα dead line τις περισσότερες φορές είναι ασφυκτικά, η Cursor απαρτίζεται πλέον από μια πολύ δυνατή ομάδα συνεργατών, ώστε μέσα από το επιμερισμό των εργασιών να μπορούμε να είμαστε αποτελεσματικοί και πάντα ontime
Οι ιδέες πώς λειτουργούν στο κεφάλι σου; Μπορείς και φεύγεις από το ένα project και πας στο άλλο; Έτσι ξεκάθαρα λες στοπ και φεύγω;
Όταν έχεις μια ιδέα, σαφώς δεν θα φύγεις από το γραφείο. Τα project δεν είναι «εργασία» την οποία μπορείς να πεις τη σταματάω και κάνω break. Όταν υπάρχει η έμπνευση και νιώθω φουλ δημιουργικός δε σκέφτομαι τίποτα άλλο πέρα από τη δουλειά μου, το πως θα σχεδιαστεί το project.
Τι κάνει έναν άνθρωπο επιτυχημένο στη δουλειά του; Και προσωπικά αλλά και γενικά. Τι είναι αυτό που εσύ πιστεύεις ότι σε κάνει πετυχημένο στη δημιουργία σου.
Θεωρώ πως είναι δυο τα συστατικά: Από τη μία είναι ο επαγγελματισμός με ότι αυτός εμπεριέχει, όπως φερεγγυότητα, σοβαρότητα, αγαστή συνεργασία και αμοιβαίος σεβασμός και συνέπεια. Από την άλλη είναι ο… έρωτας, το κατά πόσο δηλαδή αυτό που έχεις επιλέξει ως επάγγελμα, εκτός από την οικονομικές απολαβές μπορεί να σου προσφέρει χαρά, να σε γεμίζει να σε ολοκληρώνει. Όπως ακριβώς συμβαίνει και σε μια σχέση.
Πώς αισθάνεσαι όταν βλέπεις ένα project να ολοκληρώνεται;
Η ιδιομορφία της δουλειάς μας είναι ότι ένα project το έχεις σκεφτεί εκατό φορές, οπότε όταν το ολοκληρώνει, το κοιτάς, φυσικά αισθάνεσαι ικανοποιημένος αλλά μετά λες… «εντάξει καλή ιδέα», και προχωράς παρακάτω με την νέα ιδέα που θα σε συνεπάρει. Αισθάνομαι όμως ιδιαίτερη χαρά όταν κάποιος φίλος και συνάδελφος μιλήσει θετικά για τη δουλειά μου και μου αρέσει να ακούω τις επισημάνσεις ή παρατηρήσεις τους. Επίσης με ικανοποιεί ιδιαίτερα όταν ένας νέος πελάτης έρχεται στο γραφείο και μου λέει «είδαμε αυτή τη δουλειά σας και θα θέλαμε μια συνεργασία». Αυτό για εμένα είναι η αναγνώριση. Σημαίνει ότι κάτι κάνουμε καλά.
Υπάρχει project που δε βγήκε όπως το είχες στο μυαλό σου;
Φυσικά! Όπως επίσης υπήρχαν και υπάρχουν συνεργασίες στις οποίες πρέπει να υπαναχωρήσεις καθώς ο πελάτης μπορεί να μην συμφωνεί με την αρχική ιδέα. Σε αυτές τις περιπτώσεις επιδιώκουμε να εξηγήσουμε τη φιλοσοφία πάνω στην οποία αναπτύξαμε ένα project και να συγκλίνουμε στο καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.
Η ευκολία του internet, οι γρήγορες ταχύτητες, ως εργαλείο, οι χιλιάδες εικόνες, η εύκολη επικοινωνία με όλον τον κόσμο στο λεπτό, πόσο έχει βοηθήσει στη δημιουργία, αλλά και πόσο την κρατάει πίσω;
Το internet είναι ένα εργαλείο του σήμερα. Σε βοηθάει να είσαι ενημερωμένος, να έχεις πρόσβαση σε εκατομμύρια πηγές, εικόνες και βιβλιογραφία. Σε βοηθάει να κάνεις σωστή έρευνα για να αποφύγεις να κάνεις πράγματα τα οποία υπάρχουν ήδη και γενικότερα σου δίνει ερεθίσματα.
Αλλά δεν είναι μόνο αυτό. Υπάρχουν επίσης τα βιβλία που αποτελούν τον καλύτερο οδηγό (και προσωπικά έχω μια αρκετά πλούσια βιβλιοθήκη πάνω στο αντικείμενό μου), ενώ το μολύβι και το χαρτί αποτελούν διαχρονικά τη στέρεα βάση της σχεδίασης, τον πρωτόλειο καμβά όπου αποτυπώνεται μια ιδέα.
Τι νέο παρέχει η εξέλιξη του cursor;
Το Cursor Design Studio ξεκίνησε στην οδό Πανός, πριν από 18 χρόνια. Στο χώρο αυτό γεννήθηκαν και μεγάλωσαν εκατοντάδες αναγνωρίσιμα brands επιχειρήσεων, προϊόντων και υπηρεσιών, που σήμερα βρίσκονται παντού γύρω μας. Με το χρόνο το ‘εγώ’ έγινε ‘εμείς’ και το ‘εδώ’ έγινε ‘παντού’: εξέλιξη και ανάπτυξη, με διαρκή ισορροπία ανάμεσα στο πάθος και την πειθαρχία, και με οδηγό το καλό design… to Make Things Visible!
Το πιο πρόσφατο βήμα στην εξέλιξή μας είναι η μετακόμιση στα νέα μας γραφεία, στη γωνία της Κούμα με την 28η Οκτωβρίου 14, στη νέα στέγη του καλού design. Εδώ χτυπά πλέον η καρδιά της στρατηγικής οπτικής επικοινωνίας. Εδώ μεταμορφώνουμε τα όνειρα σε πραγματικότητα.
social info
Facebook A.T / Facebook C.D.S / Official Site / Instagram
more…
Behance // Dribbble // Archisearch // Gritsandgrids // Graphicart-news
Βραβεία:
Φιναλίστ στο διεθνή βραβεία λογοτύπου Hiiibrand awards, με το λογότυπο Je M’en Fous (Παγκόσμια, 2017)
Φιναλίστ στα βραβεία ΕΒΓΕ με το λογότυπο Food Surfing (Αθήνα, 2016)
Φιναλίστ στα βραβεία ΕΒΓΕ με θέμα αφίσας Ο πλανήτης στο κόκκινο (Αθήνα, 2011)
Φιναλίστ στον διεθνή διαγωνισμό αφίσας Green+ You (Σεούλ, Κορέα, 2010)
Εκδόσεις:
• Συμμετοχή στην παγκόσμια έκδοση του περιοδικού IdN magazine με θέμα την εστίαση Edible Graphics – Identity for Restaurants, Bistros, Bars & Cafe, με πέντε brands: Coquet fine lilving, Las Ramblas breakfast and coffee brewers, Holy Days cafe, Kiou the workshop και το Ten Doors gastrobar (2020)
• Πρόλογος και συμμετοχή στην παγκόσμια έκδοση Delicious: Branding and Design for Cafes, Patisseries and Chocolate Boutiques του εκδοτικού οίκου Sandu publishing με το branding του Las Ramblas breakfast and coffee brewers (2018)
• Συμμετοχή στην παγκόσμια έκδοση LOGOISM Contemporary Logo Design του εκδοτικού οίκου Sandu Publishing με 11 λογότυπα (Game Changer / Cursor Design Studio / Marine bar / ΤΑΡΑΤΣΑ kitchen view / Coffeedeal / Kayak hall of fashion / Aura organics / Food Surfing / Photo Factory / Lazzaro Maglietta / mi Cafetal) (2017)
• Συμμετοχή στην παγκόσμια έκδοση Branding Elements LOGOS 4 του εκδοτικού οίκου Sendpoints στην Κίνα, με το λογότυπο Lazzaro Maglietta (2017)
• Συμμετοχή στην παγκόσμια έκδοση Favourite Design 2016 στη Γαλλία, με τις συσκευασίες των αρωματικών φυτών AURA organincs (2017)
• Συμμετοχή στην παγκόσμια έκδοση Los Logos 7 του εκδοτικού οίκου Gestalten, με το λογότυπο S’ il Vous Plaits (2014)
• Αυτοέκδοση βιβλίου γραφιστικής υπό τον τίτλο Symbol-o-graphy (2009)
Εκθέσεις:
Συμμετοχή στην ομαδική έκθεση Dressink Project του six d.o.g.s. (Αθήνα, 2014)
Συμμετοχή στο περίπτερο του DesignLobby.Asia (Canton Fair, Κίνα, 2013)
Συμμετοχή στη διεθνή ομαδική έκθεση Green+You (Σεούλ, Κορέα, 2010)
Ατομική έκθεση έργων από το βιβλίο Symbol-o-graphy στη Δημοτική Πινακοθήκη Λάρισας – Μουσείο Γ. Ι. Κατσίγρα (Λάρισα, 2009)
Παρουσιάσεις:
• AKTO Stories // GRAPHIC Stories. Ομιλία στην ημερίδα για το Design και την Οπτική Επικοινωνία, στο ΑΚΤΟ art and design college (Αθήνα, 2019)
• Διεθνή έκθεση Αρτοποιίας & Ζαχαροπλαστικής Artoza (2019). Εισήγηση σε σεμινάριο branding.
Behance Review στη σχολή Aigaia School of Art and Design (Λευκωσία, Κύπρος 2017)
• Behance Review στo Δημαρχιακό Μέγαρο (Θεσσαλονίκη, 2014)
• Πανόραμα Design (Αθήνα, 2013)
• Behance Review στο ΑΚΤΟ art and design college (Αθήνα, 2012)
• Παρουσίαση του Cursor Design Studiο στην Ένωση Γραφιστών Ελλάδος (Αθήνα, 2011)
Πηγή: musicaradio.gr